Jukka Konttinen

Laillista piratismia

Elämyksiin liittyviä palveluja selvittäessä on helppo avata Google ja katsoa, mitä hakusanoilla löytyy. Esimerkiksi hotellihuonevarauksen kohdalla Google-listauksen kärkeen tulee Trivagon tai Booking.comin kaltaisia buukkauspalveluja. Näistä huoneen varaus toiminee ihan ok, mutta ne yleensä omavaltaisesti kaventavat normaaleja palvelun ehtoja, kuten esimerkiksi että varaus onkin osto, joka peritään luottokortilta välittömästi. Ymmärtääkseni kyseessä siis harhauttaminen ts. petos. Tällöin myös varauksen peruuttaminen on mahdotonta. Oli miten oli, niin huijatuksi itsensä on tuntenut ja olen sittemmin varonut ja tehnyt varaukset hotelliketjujen omilta sivuilta.

Esimerkiksi Trivago on harrastanut aggressiivista mainostykitystä jo ainakin toista vuotta ja tuskin kukaan mainoskanavien ohjelmia seurannut on välttynyt hymyilevän Trivagonaisen esiintymiseltä, useamman kerran saman ohjelman aikana. Lähtökohtaisesti jos huone näyttää Trivagon kautta olevan halvempi kuin joku normaalihinta, niin jostainhan tämän palvelun pitää korvauksensa saada, vaikkapa massiiviseen mainosbudjettiin. Silloin täytyisi hälytyskellojen soida, eli olla varovainen. Edelleen, kuka tai mikä takaa, saatikka valvoo, että Trivagon tarjoama hinta on se halvin vaihtoehto? 

No, konserttilippujen ostossa piti oppirahat maksaa jälleen. Aivan eri luokan huijareita ovat lippuja trokaavat palvelut kuten Viagogo ja Seatwave. Sattuneesta syystä en laita linkkejä ko. sivuille. Selvitimme Googlesta lippuja Metallican konserttiin ensi vuoden heinäkuussa. Viagogo tuli googletuksessa ensimmäisenä, kuinkas muuten. Se sanoo jo klikkautumisvaiheessa, että ”lippujen hinnat kohoavat” ja samoin meille, että ”lippuja vähän jäljellä ja moni on kiinnostunut”. Kun ostimme lippuja, ne tuntuivat omituisen kalliilta. Mutta ajattelin, että otetaan loma-ajan elämyksenä. Kun suoritin maksun luottokortilta, sinne tuli kuluja lisää niin, että kokonaishinta tuli yli kaksinkertaiseksi. Tämä selvisi, kun vertasi lippujen hinnat Ticketmasterilta, joka on virallinen lippujen myyjä (Alempana google-hakulistassa). Asiaa tutkittaessa Viagogo- ja Seatwave-palveluihin liittyvistä ongelmista on raportoitu Suomessakin jo vuosikausia, tässä linkki1 ja linkki2. Seatwaven kohdalla asia tuli erityisesti ilmi Ultra Bra-konserttien kohdalla noin vuosi sitten, jonka takia yhtyeen Kerkko Koskinenkin totesi, ettei näitten trokarisivustojen ylihintaisista lipuista artisti hyödy mitään. Kun voidaan epäillä, että osa paremman luokan lipuista menee suoraan piraateille, tulematta normaaliin myyntiin.

Kun selvittelin asiaa eteenpäin nettikeskusteluista, tulin liittyneeksi Facebookin ”Victims of Viagogo”-sivustolle. He ovat listanneet Viagogon palveluun liittyvistä ongelmista seuraavia (vapaasti käännettynä):

- Viagogo lisää hintaan 30 % tai enemmän ostoa vahvistettaessa (tätä laskelmaa ts. oston lopullista hintaa ei näe etukäteen)

- käyttävät harhautustaktiikkaa ”vain muutama lippu jäljellä” (itse asiassa lippuja voi olla paljonkin jäljellä)

- eivät anna lippuihin paikkanumeroita (itse sain seisomapaikat tietystä katsomonosasta)

- myyvät lipun toisen henkilön nimellä

- liput eivät kelpaa portilla / lippuja ei saa ollenkaan

- liput eivät aina ole samalle katsomoalueelle kuin ne on myyty

- kaikkien pankkien kautta ei saa kulujen hyvitystä

- Viagogon linkki tulee Google-haussa ensimmäisenä

Itse lisäisin listaan, että palvelu kertoo minun ”olevan matkalla” konserttiin ts. liput saa vasta viikkoa ennen tapahtumaa. Eli ensi vuoden heinäkuussa! Ajattelette ehkä, että tyhmyydestä sakotetaan. Ajattelin siis niellä asian, oppia läksyni, mutta minua huolettaa se seikka, että on raportoitu, etteivät maksetut liput kelpaakaan tapahtumaan mentäessä. Se riski pitänee ottaa, kun Hämeenlinnaan matkaa ei ole kohtuuttoman paljon. Palvelu lupaa "100 % takuuta". Mutta jos selviää joku mahdollisuus perua koko kauppa ja saada rahat takaisin, olisin kiinnostunut kuulemaan ja ajattelin vähän selvitellä. Kuulemma kun juuri tapahtumalippujen kohdalla normaali 14 päivän peruutusaika ei päde.

Onhan se käsittämätöntä, että tällainen huijaripalvelu saa hillua netissä Googlen paalupaikalla vuosikausia ja vastuu ansaan astumisesta on täysin suojattomalla kuluttajalla. Joka tajuaa erheensä vasta kun luottokorttia on vingutettu. Kansainvälisten buukkauspalvelujen ylivallalle ei näköjään laki, oikeus tai kuluttajansuoja voi mitään. Tämä sveitsiläistaustainen yhtiö kuulemma sentään on oikeuskäsittelyssä.

Totesihan jo Hannu Karpokin, että kaupankäynti on laillista petosta. Mutta tällainen nettipiratismi, sinänsä täysin laillinen, tuntuu vähän pelottavalta ja mietin, josko lopetan konserteissa käynnin kokonaan. Mitä vakavia huijauksia, kuten pankkitilin putsauksia voikaan olla vielä luvassa, kunhan tekoäly vielä kehittyy. 

Tarinan opetus olkoon se, että jokaiselle elämyspalvelulle on oma virallinen jälleenmyyjänsä, jonka selvittämiseen kannattaa nähdä vähän vaivaa, ennen ostoja. Google-hakukone näyttää olevan sujuvasti mukana huijauksessa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Victims of Viagogo-sivuston suositus oli, että pyytää Viagogolta kaupan peruutusta, jossa standardivastaus on, että kieltäytyvät. Ja sitten pankkiin yhteys maksun veloituksen estoa varten. Viagogon kieltävä vastaus tulikin heti (selkeästi standarditeksti, allekirjoituksena "Sarah") ja vielä kehtasivat kysyä palautetta toiminnastaan.

Seuraavaksi asiointia pankin kanssa, mutta epäilen että levittelevät käsiään.

Viagogon tarjoukseen panna lippu jälleenmyyntiin sivuston kautta ei kannata kuulemma suostua. Aikaa kuitenkin on selvitellä.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa