Jukka Konttinen

Barkov-postimerkin metsästys

  • TamCollect-messuilta haettu Barkov-merkki aitoustodistuksineen.
    TamCollect-messuilta haettu Barkov-merkki aitoustodistuksineen.
  • Sama merkki postileiman kera.
    Sama merkki postileiman kera.

Liityttyäni Tampereen Filatelistiseuraan, sain kokouksessa aiemmin keväällä kuulla, että seuran osaltaan organisoimassa TamCollect-tapahtumassa Tampereen Keräily-messuilla myyntiin tulee NHL-jääkiekkoilija Alexander Barkovista tehty omakuvamerkki.

Omakuvamerkit ovat olleet Postin palveluissa jo pitkään ja palvelussa on mahdollista tilata vapaavalintaisesta omasta kuvasta arkillisen postimerkkejä, jotka kelpaavat kuten muutkin postimerkit. 10 kappaleen arkki postituskelpoista merkkiä on luonnollisesti harvinainen, mutta ei keräilymielessä arvokas. Useimmat filatelistit eivät niistä perusta – kuten eivät nykyisestä tarrapostimerkkien runsaasta julkaisutuotannosta muutenkaan. Tarpeeseen nähden eli paperipostin määrän ollessa laskussa. Uudet merkit ovat kuitenkin oma keräilykohteeni, myös em. syistä.

Arvokkuusnäkökulma muuttuu toiseksi, kun merkin aiheena on esim. jääkiekkoilija, josta julkaistavasta aineistosta, NHL:n brändistä, on tarkat säännöt ja kaupalliset intressit. Lisäksi kun urheilu- ja jääkiekkokulttuurissa on faninsa ja keräilijänsä. Barkov kommentoi itse luonnosta. Hän on otettu merkistä ja suhtautuu mukavan leppoisasti hyväksyessään, että merkissä hänen paidassaan on edelleen varakapteenin merkki ”A”, eikä nykyinen ”C”.

Kuulemma uutinen merkistä levisi maailmanlaajuisesti. Saatiin tieto siitä, että ko. merkin julkaisumäärä on vain noin 500 kappaletta - enempään ei lupaa saatu, kuten Aamulehden jutussa todetaan. Toisaalta pieni määrä oli perusteltu myös siksi, ettei kohteesta tule tusinatavaraa. Filatelistiseuran puheenjohtaja Juha Valtonen totesi minulle aiemmin viikolla, että ”hirmumyrsky” oli valmis.

Filatelistiseura teki mielestäni järkevästi: Mediatiedotteensa 9.4. mukaan he tarjoavat merkkiä haluaville mahdollisuutta lunastaa jonotusnumeron merkkiä ostamaan ja jokainen saa merkkiä 1 kappaleen. Numeron jonotus alkaa perjantaina 12.4. klo 10. Etuostooikeuksia ei ollut edes seuran jäsenillä. 1 kappale per ostaja estää tehokkaasti trokaamisen – mikä trokaamisen mahdollistaminen ihmetytti esimerkiksi Muumin päivä-mukin myynnissä viime syksynä.

Päätin kokeilla merkin hankkimista, joten raivasin työkalenterini puhtaaksi perjantaiaamupäivältä ja lähdin Keräily-messuille Tampereen urheilu- ja messukeskuksen pihaan. Saapuessani klo 9:30 aikoihin, jono oli helpotuksekseni varsin kohtuullinen, noin 60 henkeä. Jonotus meni leppoisissa merkeissä ja sain numeron 64. Turha ei ollut vaivannäköni!

Oma kappaleeni nro 64 on oheisessa kuvassa, aitoustodistuksen kera. Seurasin, että noin klo 11 maissa kaikki 500 jonotusnumeroa oli jaettu. Ilta-Sanomien toteama ”antikliimaksi” saattoi osaltaan johtua siitä, että trokaamisen mahdollisuus estettiin ennalta. Sellaista keräilykohdetta ei ole eikä myyntiin tule, jota lähtisin puolta vuorokautta ennen, yön yli jonottamaan. Ensimmäinen henkilö jonossa oli ollut paikalla klo 4 aamulla.

Mielenkiintoista on seurata, minkälaisiin hintoihin Barkov-merkki nousee. Sikäli jos vaikka epäonnistuneesta muumimukista maksetaan yli 6000 euroa. Keskustelin harrastajakollegoiden kanssa siitä, kannattaisiko omaan kappaleeseen hankkia vielä julkaisupäivän postileima Tampereen Postista. Filatelistisessa mielessä kohde voi olla silloin arvokkaampi, mutta jääkiekkofanien näkökulmasta leima voi ehkä sotkea merkin. No, tulihan se leima haettua, kuva 2.

Lisäksi hankin messuilta mm. TamCollect-tapahtumasta tehdyn ns. nollaeuron sekä Kiira Korpi-aiheiset 3 kpl omakuvamerkkejä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Postimerkkipalstan keskustelusta:

"Merkin muuttuneista myyntijärjestelyistä (1 kpl/asiakas, jonotus ulkona alk. klo 10) tiedotettiin tiistaina 9.4. Tampereen filatelistiseuran kotisivuilla. Paine muutokseen tuli messujen järjestäjältä, koska pelättiin kaaosta merkin myynnissä. Tämän takia mentiin jonotusnumeroihin ja tasapuoliseen jakoon."

Tämän blogin suosituimmat