Jukka Konttinen

Euroviisuvoittajaa ei voi suunnitella

Jälleen kerran jäätiin Euroviisuissa kauas kärjestä, vaikka ”Saaran esityksellä ei voi hävitä”, totesi YLE:n puolelta euroviisupöhinässä mukana ollut. Kun esityksen tms. eteen tehtiin kaikki mahdollinen etukäteen. Ylipedanttiuden puolelle, kuten kirjoitin aiemmin. Että kuinka tämä etukäteen ylipreppaaminen voi saada unohtamaan ne asiat, joihin ei voi vaikuttaa. YLE:n Ville Vedenpää puhui Saaran esityksen virheettömyydestä riskinä jatkoon pääsylle ja tekee listan asioista, jotka Saaran esityksessä ”pitäisi olla kunnossa”, noin etukäteen.

Kuten nähtiin, kimallusta ja pöyhkellyä sisältävää urbaanipoppia tehdään maailmalla niin rutiinilla ja tehdasmaisesti, että Suomen erottuminen sieltä on hankalaa. Euroviisuissa on aina myös sellaisia osallistuja, jotka kokeilevat toisenlaista, joko ihan unohdetun perinteistä tai sitten riittävän uutta ja rohkeaa. Esimerkkinä viime vuoden voittaja Portigali. Vaikka näistä toisista floppeja tulisikin useimmista, niin kokeilijoita riittää, kun osallistuvia maita on paljon. ”Toisten kopioiminen ei ole enää in” toteaa YLEn Vedenpää.

On näytetty unohtavan, että musiikki ratkaisee. Ei siis pelkkä show tai esitys. Vähintään joku koukku biisissä pitää olla, ja omasta mielestäni sellaista ei ollut missään Saaran laulettaviksi tulleista vaihtoehdoista. Tämä ei ole Saaran vika - hän tekee hienosti parhaansa aina. Israelin kappaleen kohdalla koukku taisi olla korvamatona päähän soimaan jäävä hypnoottinen jankutus, vaikkei siitä sen enempää itsellä sanottavaa olekaan.

Miksi ei voisi kokeilla vaikka rockilla, koska siinä ollaan maailmalla menestytty, se osataan? Esimerkkinä Lordi ja Softengine. Siitäkin huolimatta, että eilisessä finaalissakin rokkibiisejä oli. Menestymättömyys jälleen kerran nostaa pintaan aiemmin esitetyt väitteet musiikkimonopolista Uuden musiikin kilpailun eli Suomen euroviisukarsinnan suhteen. Viime vuoden syksyllä järjestettiin avoin haku musiikkikappaleille karsintaa varten. Tuloksena saatiin 300 kandidaattia, jotka kaikki hylättiin, kun organisaatio päätti kisan toteutustavan. Tuossa nipussa olisi voinut muutama menevä rokkiralli olla.

Euroviisuvoittajaa ei taida voida suunnitella, ainakaan suomalaisten koordinomana, vähän ulkomaalaistenkin voimin. Kansallisen UMK-taustaorganisaatiomme makumieltymys näyttää olevan urbaanipoppi, krumeluurit ja kulissit. Sen monopoli voidaan purkaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Saara toivoi eräässä haastattelussa ettei aina jäisi toiseksi; Joskus toiveet toteutuu.
"Aalto kerää varmasti huomiota Lissabonin Euroviisuissa. Hän osaa laulaa, esiintyä, ottaa median haltuun ja vieläpä nauttia siitä kaikesta.
Vielä kun saadaan lavalla olevat monsterit kuriin, sitten voidaan alkaa suunnitella torilla tapaamista."

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Sillä tavalla Euroviisuvoittaja voitaisiin suunnitella, jos voitaisiin järjestää jollain tekoälysimulaattorilla Euroviisun loppukilpailu 300 kertaa peräkkäin siten, että siinä olisi ollut Suomen viisukarsintoihin lähetetyt kappaleet kukin kerrallaan mukana. Ja valita mukaan se, joka tässä menestyi parhaiten. Vaan ei tekoälykään taida moiseen pystyä ehkä koskaan. Ymmärtämään eurooppalaisen yleisön äänestystulos.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Sinänsä mallintamalla ja data-analyysillä päästään kohtuullisen hyvään lopputulokseen:

http://www.accuscore.fi/euroviisut-2018-finaalin-e...

Vedonlyönnin osalta heidän ennusteensa toteutui täysin. "Vedonlyönnissä rahansa saa parhaiten takaisin lyömällä voittajaksi sekä Israelia että Kyprosta." Olihan niiden yhteinen voittotodennäköisyys yli 70%.

Alempien sijojen osalta on sitten suurempiakin epäonnistumisia mutta parhaiden jälkeen loppujen järjestys on satunnaisempaa. Kolmanneksi tullut Itävalta oli ennusteessa Suomeakin jäljessä. Vastaavasti ennusteen kolmonen, Irlanti, vasta 16. Kaikkiaan kärkikymmeniköstä 6/10 oikein, vaikka sijoitukset eivät siis täsmälleen kohdalleen osuneetkaan.

Simulaattoriajoilla valinnan tekeminen olisi kuitenkin sikäli vaikeaa, että vaikka Suomen ehdokkaat tiedettäisiinkin, niin ei ole tietoa muiden valinnoista. Kappaleethan eivät kilpaile pelkästään omasta hyvyydestään vaan myös omasta asemastaan suhteessa muihin. Se suhde taas on erilainen eri äänestäjämaissa. Kyseessä on eräänlainen kivi - paperi - sakset tilanne.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jäihän hän toiseksi. Toiseksi viimeiseksi!

Mutta pitää muistaa, että puolet viisuista olivat karsiutuneet pois jo esiraadin tuloksena.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Siksipä en julkaissut tekstiä vielä keskiviikkona ;)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Entäpä jos Suomi ei yrittäisikään voittaa viisuja? Karu mutta kaunis -linjalla mentäisiin toistuvasti. Joskus voisi tulla niinkin hyvä sijoitus kuin nyt, mutta joskus taas ei. Yle voisi kustantaa matkaliput ja halvan hotellin yhdelle laulajalle.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Onhan sitä sanottu, että hyöty on osallistuvan artistin nouseminen valokeilaan. Saara Aallon kohdalla sillä voi olla konkreettisia seurauksia. Saara tekee loistavasti oman osansa ja nautin seurata sitä, kuinka luonteva hän on kansainvälisissä ympyröissä. Suomalainen nöyristely ja lattianrajan tuijottelu puuttuu.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Suomen pitäisi luottaa vain kovaan rokkiin joka on suosittua kaikkialla Euroopassa.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Lordin aikaan v. 2006 näytti suosiota löytyvän. Varmasti asiassa painoi riittävä erilaisuus ja omaperäisyys. Yhdistettynä siihen paljon mainostettuun showhun.
Samoin Softwengine 2014.
Kannattaako hakata päätä seinään urbaanipopin genrellä, jossa on isot teollisuuskoneistot takana pitkin Eurooppaa?
Jotakin erilaista, siitäkin huolimatta että UMK-makumonopolille tulisi paha mieli?

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Yhtään musikaalista esitystä ei kuultu Viisuissa. Kaikkien esitykset vinkumista ja huutamista. No Virolla oopperalaulu.

Viisujen kohtalon on luonut heikko säveltäjien taso. En usko heistä kenenkään saaneen mitään pätevää muodollista koulutusta säveltämiseen ja lisäksi puuttuvat synnynnäiset lahjat. Tämän voi päätellä tuotoksista itsestään.

On vaikeaa ymmärtää mitä itsensä keikuttelu, tanssiryhmät, naurettavat asut ja seksuaalisten vähemmistöjen esiintuonti liittyy laulamiseen ja musiikkiin. Ei mitenkään. Laulu ei myöskään kaipaa rummutusta.

Lopputulos on epämiellyttävä meteli ja rauhattomuus, joka kestää pari minuuttia eikä lauluista muista enää mitään niin heikko melodinen taso niissä on.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Vaude, mikä yllätys! Hämäläinen tuntee musiikinkin tekemisen osalta lähes kaiken. Onhan Hämäläinen kiertänyt muutakin kuin tahkoa. Mutta, että hän tuntee näköjään myös musiikkiteollisuuden salat, erityisesti viihdemusiikin osalta. Olisipa itsellänikin tuollainen lahja ja kyky. Pelkästään biisejä kuulemalla pystyit havaitsemaan säveltäjien kouluttamattomuuden ja lahjattomuuden! Luuletko, että pystyisit vielä korvakuulolta määrittämään, mistä musiikkikorkeakoulusta kappaleen säveltäjä on valmistunut?

Kun kaikkien esitykset olivat vinkumista ja huutamista, miten tekisimme sellaisen vinkumis-huutamisesityksen, joka päihittäisi nuo muut?

Luuletko Hämäläinen, että musikaalinen kappale voisi voittaa viisut? Luuletko, että Sibelius-akatemiasta valmistuneilta syntyisi viisuvoittajasävellys? Jos olet oikeassa, ensi vuonna Hämäläinen, hoida homma kotiin!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mielestäni edelleen Suomen paras edustuskappaletta kautta aikojen on Viulu-ukko vuodelta 1975, vaikka ei aivan voittanutkaan.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kuikka, on tuo Viulu-ukko ihan ok ralli.

Minua itseäni viehättää edelleen Lasse Mårtensonin Laiskotellen vuodelta 1964.

Cris Owenin Euroviisukarsinnan kakkossijan myötä vuodelta 1989 menetin lopullisesti uskoni suomalaiseen euroviisuvoittoon. Elin pitkään uskossa, että helvetti jäätyisi ennen kuin Suomi voisi viisuja voittaa.

Jäätyiköhän helvetti muuten vuonna 2006 vaiko jo ennen sitä?

Ehkäpä Hämäläinen tietää tästä asiasta jotain?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #12

Lordin levyllä The Arockalypse on kappale "It Snows in Hell" – levy ilmestyi samana vuonna kun Lordi voitti euroviisut.

Käyttäjän HeinonenJussi kuva
Heinonen Jussi

Minä kuuntelin sen Suomen edustuskappaleen noin 3 kertaa ennen tätä laulukilpailua. Siis siitähän oli erilaisia versioita. Pidin itsestäänselvänä, ettei menestystä voi tällä kappaleella ja esittäjällä tulla. Aaltohan ei ollut mikään "ennakkosuosikki" kilpailussa, pääsi niukin naukin viimeisenä karsinnasta osallistumaan loppuhuipentumaan. Ja sai pisteitä vaatimattomasti, ei siis ammattiraadeilta tullut pisteitä, eikä kovin paljon yleisöltäkään. Hänhan edustaa jotain vähemmistöä hänkin, eikä siis saanut siltä vähemmistöltäänkään merkittävästi tukea loppukilpailussa. Siis Suomen edustuskappale oli melodisesti ja sävellyksellisesti hyvin vaatimaton. Melko lyhyestä kappaleesta oli myös kysymys, eikä siinä ollut mitään, mikä minulle olisi jäänyt erityisenä mieleen. Sen kappaleen unohtaa nopeasti, jos sen on muutaman kerran kuullut.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Puuttui vaan että joku olisi heitellyt veitsiä Saaran pyöriessä ...

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Näyttää siltä, että Suomessa viljellään menestymisestä liian kapeaa kuvaa. Olisi ihan hyvää syytä nyt juhlia Saaran menestymistä, hän pääsi kisassa jatkoon ja siten sai edustaa Suomea usean kerran upealla laulullaan ja esiintymisellään.

Mielestäni länsimaissa nykyään urheilu-, laulu-, ym. kilpailut ovat nykyaikaista kansainvälistä diplomatiaa. Vaikka kyseessä sanotaan olevan kilpailuja, on kysymys paljon muustakin: yhteistyöstä, toistensa tapaamisesta, edustamisesta, esiintymisestä - paljon tilaisuuksia tavata muiden maiden kansalaisia ja tutustua heihin. Tästä näkökulmasta katsoen Saara menestyi mainiosti. Jo se, että saa noin upean tilaisuuden esiintyä laulajana on menestystä.

Kansainvälinen äänestystapahtuma on niin monimuotoinen asia, että Euroviisuissa esiintyessään ei mielestäni kannattaisi keskittyä voittamaan kisaa, vaan rehellinen osallistuminen on palkinto jo sinänsä.

Pitäisi luopua vähitellen siitä, että voittosijoituksissakin suomalaiset kokevat häviävänsä jopa palkintopalleille noustessaan. Onko kyseessä kansallinen heikko itsetunto?

Käyttäjän HeinonenJussi kuva
Heinonen Jussi

Pettymys on pettymys. Yleisradio antoi paljon medianäkyvyyttä Aallolle ennen kisaa ja menestysmahdollisuuksiin uskottiin. Kisan jälkeen oli toinen ääni kellossa, uutisoitiin melko lyhyesti, ettei menestystä tullut, vaikka karsinnasta jatkoi esiintyjä pääsikin. Vaikea on myöskään uskoa upeaan esitykseen, jos se ei äänestäjiä juurikaan miellyttänyt. Musiikki on tietysti makuasia, mutta tämänkaltainen SHOW ei minua ainakaan kovin miellytä. Jossain karaokebaarissa tietysti nämä suoritukset saisivat hyvät aplodit, mutta näinhän se menee viinanhuuruisessa ympäristössä. Tietysti monet katsovat Eurovison laulukilpailuakin humalassa ja tekevät äänestyspäätökset myös päihteiden vaikutuksen alaisena. Ehkä päihtynyt henkilö kuitenkin erottaa sen esiintyjän luonnollisuuden/rehellisyyden tai juuri sen puutteen äänestysnumeroa hapuillessaan.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

YLE:n seremoniamestari kehui esitystä ja väitti että se muistetaan pitkään. Pakkohan se oli yrittää omaa floppia puolustaa? En tarkoita Saaran suoritusta mutta muuta musiikkimonopolia ja hehkutusta että nyt varmasti voitetaan.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Katselin Amsterdamissa viisuja vähän aikaa, aloin katsomaan silloin kun Saaran vuoro tuli. Ihan hyvin se lauloi. Israelin kappaleen kohdalla ajattelin että on Saara sentään parempi kuin tuo tyttö joka on kuin ilmaa täyteen puhallettu Björk, enkä tarkoita nyt pelkkää ulkonäköä. Björkin biiseissä on sentään joku koukku, tuo oli tyhjää täynnä. Mutta eihän noita kisoja ole kertaakaan voitettu hyvällä biisillä sitten vuoden 1974. Tai no Lordi oli sentään ihan hyvä. On vaikea sanoa mikä oli Lordin voitossa makeinta, se että Suomi voitti vai Venäjän katkeruus siitä kun niitten oma imelä Dima jäi kakkoseksi.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset